
Utveckla grupper
Utveckla grupper
Utveckla grupper
Konflikthantering
Konflikthantering
Konflikthantering
”Conflict itself is not destructive. What matters is how conflict is managed.” — Morton Deutsch, konfliktforskningens grundare.
”Conflict itself is not destructive. What matters is how conflict is managed.” — Morton Deutsch, konfliktforskningens grundare.
”Conflict itself is not destructive. What matters is how conflict is managed.” — Morton Deutsch, konfliktforskningens grundare.
När organisationer förändras uppstår friktion – rätt hanterad blir den en källa till utveckling.
När organisationer förändras uppstår friktion – rätt hanterad blir den en källa till utveckling.
När organisationer förändras uppstår friktion – rätt hanterad blir den en källa till utveckling.
Om tjänsten
Om tjänsten
Om tjänsten
Konflikter i en komplex värld
Nya strategier, omställningar och olika sätt att se på arbetet skapar spänningar – ibland konstruktiva, ibland destruktiva. Konflikter är därför inte avvikelser, utan en naturlig av arbetslivet. Obearbetade konflikter dock, drar energi, försvårar samarbete och kan hota både hälsa och resultat. Men när de hanteras medvetet kan de bli en kraftfull motor för lärande, innovation och förtroende.
Vårt arbetssätt
Vi utgår från forskning om konflikters dynamik (bl.a. Thomas Jordan, Göteborgs universitet) och från praktiskt beprövade modeller. Vi ser till helheten: individernas behov, relationernas kvalitet och organisationens strukturer. På så vis kan vi både lösa det akuta och bygga förmåga inför framtiden.
Konfliktkartläggning
En konfliktkartläggning syftar till att få en klar bild av konflikten: vad som bidrar till den, hur den tar sig uttryck i nuläget och vilka vägar som finns för att hantera den. Kartläggningens mål är att ge arbetsgivaren ett välgrundat beslutsunderlag för fortsatta åtgärder.
Konfliktkartläggning
En konfliktkartläggning syftar till att få en klar bild av konflikten: vad som bidrar till den, hur den tar sig uttryck i nuläget och vilka vägar som finns för att hantera den. Kartläggningens mål är att ge arbetsgivaren ett välgrundat beslutsunderlag för fortsatta åtgärder.
Konfliktkartläggning
En konfliktkartläggning syftar till att få en klar bild av konflikten: vad som bidrar till den, hur den tar sig uttryck i nuläget och vilka vägar som finns för att hantera den. Kartläggningens mål är att ge arbetsgivaren ett välgrundat beslutsunderlag för fortsatta åtgärder.
Medling
Syftet med medling är att främja dialog och framtidsinriktade lösningar, oavsett om det gäller enskilda individer eller hela grupper. Processen är strukturerad och avslutas med överenskommelser som stärker samarbetet och minskar risken för nya konflikter. Vi följer upp insatsen, ofta efter tre månader, för att utvärdera effekterna och se om ytterligare stöd behövs.
Medling
Syftet med medling är att främja dialog och framtidsinriktade lösningar, oavsett om det gäller enskilda individer eller hela grupper. Processen är strukturerad och avslutas med överenskommelser som stärker samarbetet och minskar risken för nya konflikter. Vi följer upp insatsen, ofta efter tre månader, för att utvärdera effekterna och se om ytterligare stöd behövs.
Medling
Syftet med medling är att främja dialog och framtidsinriktade lösningar, oavsett om det gäller enskilda individer eller hela grupper. Processen är strukturerad och avslutas med överenskommelser som stärker samarbetet och minskar risken för nya konflikter. Vi följer upp insatsen, ofta efter tre månader, för att utvärdera effekterna och se om ytterligare stöd behövs.
Ledarkonsultation
I vissa fall har chefen förutsättningar att själv hantera konflikten men vill ha stöd och en bollplank. Då erbjuds en ledarkonsultation med fokus på konflikthantering, ofta inledd med en intervju om konfliktens typ, varaktighet och tidigare lösningsförsök. Målet är att stärka chefens förmåga att agera och känna trygghet i att stöd finns.
Ledarkonsultation
I vissa fall har chefen förutsättningar att själv hantera konflikten men vill ha stöd och en bollplank. Då erbjuds en ledarkonsultation med fokus på konflikthantering, ofta inledd med en intervju om konfliktens typ, varaktighet och tidigare lösningsförsök. Målet är att stärka chefens förmåga att agera och känna trygghet i att stöd finns.
Ledarkonsultation
I vissa fall har chefen förutsättningar att själv hantera konflikten men vill ha stöd och en bollplank. Då erbjuds en ledarkonsultation med fokus på konflikthantering, ofta inledd med en intervju om konfliktens typ, varaktighet och tidigare lösningsförsök. Målet är att stärka chefens förmåga att agera och känna trygghet i att stöd finns.
Utbildning
Vi erbjuder utbildningar inom konflikthantering för både chefer och medarbetare. Syftet är att stärka kompetensen så att konflikter kan upptäckas och hanteras tidigt, vilket minskar risken för eskalering. På så vis främjas ett mer konstruktivt och samarbetsinriktat arbetsklimat.
Utbildning
Vi erbjuder utbildningar inom konflikthantering för både chefer och medarbetare. Syftet är att stärka kompetensen så att konflikter kan upptäckas och hanteras tidigt, vilket minskar risken för eskalering. På så vis främjas ett mer konstruktivt och samarbetsinriktat arbetsklimat.
Utbildning
Vi erbjuder utbildningar inom konflikthantering för både chefer och medarbetare. Syftet är att stärka kompetensen så att konflikter kan upptäckas och hanteras tidigt, vilket minskar risken för eskalering. På så vis främjas ett mer konstruktivt och samarbetsinriktat arbetsklimat.
“It didn’t happen all at once. But slowly, I stopped fighting myself. And that changed everything.”
Lena
“It didn’t happen all at once. But slowly, I stopped fighting myself. And that changed everything.”
Lena
Dina frågor.
Besvarade.
Inte helt säker på vad du kan förvänta dig? Här får du vägledning.
Hittar du inte svaret?
Skicka ett meddelande, så hjälper vi dig.
När är det dags att ta in extern hjälp?
När konflikten tar mer energi än den ger, när kommunikationen har låst sig eller när ledningen behöver ett neutralt stöd för att komma vidare.
När är det dags att ta in extern hjälp?
När konflikten tar mer energi än den ger, när kommunikationen har låst sig eller när ledningen behöver ett neutralt stöd för att komma vidare.
Hur ser processen för konflikthantering ut?
Hur ser processen för konflikthantering ut?
Vanligtvis börjar vi med en kartläggning, därefter följer medling eller dialogarbete, och avslutningsvis stöd till ledning eller grupp för att bygga långsiktiga lösningar.
Kan en konflikt alltid lösas?
Kan en konflikt alltid lösas?
Inte alltid. Men även i svåra situationer går det att skapa förståelse, struktur och beslut som gör det möjligt att gå vidare.
Vilken roll har chefen i en konflikt?
Vilken roll har chefen i en konflikt?
Chefen har ett ansvar att agera tidigt, men behöver ofta stöd i att göra det på rätt sätt. Vi fungerar som bollplank och processtöd.
Är medling samma sak som terapi?
Är medling samma sak som terapi?
Nej. Medling fokuserar på relationer, kommunikation och arbetsuppgifter – inte på privatliv eller personliga diagnoser.Vad händer om bara en part vill ha hjälp?
Vad händer om bara en part vill ha hjälp?
Vad händer om bara en part vill ha hjälp?
Vi kan arbeta med den parten för att skapa viss förändring, men för att nå varaktiga lösningar krävs ofta att de berörda parterna deltar. Arbetsgivaren bär alltid det yttersta ansvaret för arbetsmiljön, men alla medarbetare har en skyldighet att bidra till arbetsmiljöarbetet. Medling och konflikthantering är en del av detta, och därför förväntas alla delta när sådana insatser genomförs. Att vägra medverka kan i praktiken ses som att inte fullgöra sina arbetsuppgifter, vilket i arbetsrättsliga termer kan betraktas som arbetssvägran.
Dina frågor.
Besvarade.
Inte helt säker på vad du kan förvänta dig? Här får du vägledning.
Hittar du inte svaret?
Skicka ett meddelande, så hjälper vi dig.
När är det dags att ta in extern hjälp?
När konflikten tar mer energi än den ger, när kommunikationen har låst sig eller när ledningen behöver ett neutralt stöd för att komma vidare.
När är det dags att ta in extern hjälp?
När konflikten tar mer energi än den ger, när kommunikationen har låst sig eller när ledningen behöver ett neutralt stöd för att komma vidare.
Hur ser processen för konflikthantering ut?
Hur ser processen för konflikthantering ut?
Vanligtvis börjar vi med en kartläggning, därefter följer medling eller dialogarbete, och avslutningsvis stöd till ledning eller grupp för att bygga långsiktiga lösningar.
Kan en konflikt alltid lösas?
Kan en konflikt alltid lösas?
Inte alltid. Men även i svåra situationer går det att skapa förståelse, struktur och beslut som gör det möjligt att gå vidare.
Vilken roll har chefen i en konflikt?
Vilken roll har chefen i en konflikt?
Chefen har ett ansvar att agera tidigt, men behöver ofta stöd i att göra det på rätt sätt. Vi fungerar som bollplank och processtöd.
Är medling samma sak som terapi?
Är medling samma sak som terapi?
Nej. Medling fokuserar på relationer, kommunikation och arbetsuppgifter – inte på privatliv eller personliga diagnoser.Vad händer om bara en part vill ha hjälp?
Vad händer om bara en part vill ha hjälp?
Vad händer om bara en part vill ha hjälp?
Vi kan arbeta med den parten för att skapa viss förändring, men för att nå varaktiga lösningar krävs ofta att de berörda parterna deltar. Arbetsgivaren bär alltid det yttersta ansvaret för arbetsmiljön, men alla medarbetare har en skyldighet att bidra till arbetsmiljöarbetet. Medling och konflikthantering är en del av detta, och därför förväntas alla delta när sådana insatser genomförs. Att vägra medverka kan i praktiken ses som att inte fullgöra sina arbetsuppgifter, vilket i arbetsrättsliga termer kan betraktas som arbetssvägran.
Dina frågor.
Besvarade.
Inte helt säker på vad du kan förvänta dig? Här får du vägledning.
När är det dags att ta in extern hjälp?
När konflikten tar mer energi än den ger, när kommunikationen har låst sig eller när ledningen behöver ett neutralt stöd för att komma vidare.
När är det dags att ta in extern hjälp?
När konflikten tar mer energi än den ger, när kommunikationen har låst sig eller när ledningen behöver ett neutralt stöd för att komma vidare.
Hur ser processen för konflikthantering ut?
Hur ser processen för konflikthantering ut?
Vanligtvis börjar vi med en kartläggning, därefter följer medling eller dialogarbete, och avslutningsvis stöd till ledning eller grupp för att bygga långsiktiga lösningar.
Kan en konflikt alltid lösas?
Kan en konflikt alltid lösas?
Inte alltid. Men även i svåra situationer går det att skapa förståelse, struktur och beslut som gör det möjligt att gå vidare.
Vilken roll har chefen i en konflikt?
Vilken roll har chefen i en konflikt?
Chefen har ett ansvar att agera tidigt, men behöver ofta stöd i att göra det på rätt sätt. Vi fungerar som bollplank och processtöd.
Är medling samma sak som terapi?
Är medling samma sak som terapi?
Vi kan arbeta med den parten för att skapa viss förändring, men för att nå varaktiga lösningar krävs ofta att de berörda parterna deltar. Arbetsgivaren bär alltid det yttersta ansvaret för arbetsmiljön, men alla medarbetare har en skyldighet att bidra till arbetsmiljöarbetet. Medling och konflikthantering är en del av detta, och därför förväntas alla delta när sådana insatser genomförs. Att vägra medverka kan i praktiken ses som att inte fullgöra sina arbetsuppgifter, vilket i arbetsrättsliga termer kan betraktas som arbetssvägran.
Vad händer om bara en part vill ha hjälp?
Vad händer om bara en part vill ha hjälp?
Vi kan arbeta med den parten för att skapa viss förändring, men för att nå varaktiga lösningar krävs ofta att de berörda parterna deltar. Arbetsgivaren bär alltid det yttersta ansvaret för arbetsmiljön, men alla medarbetare har en skyldighet att bidra till arbetsmiljöarbetet. Medling och konflikthantering är en del av detta, och därför förväntas alla delta när sådana insatser genomförs. Att vägra medverka kan i praktiken ses som att inte fullgöra sina arbetsuppgifter, vilket i arbetsrättsliga termer kan betraktas som arbetssvägran.
Hittar du inte svaret?
Skicka ett meddelande, så hjälper vi dig.